sidor

söndag 22 november 2015

Språkutveckling: Samtalskrok


När man har barn som sällan kommunicerar spontant, nästan aldrig inleder samtal så kan det behövas idéer/uppslag att prata om. Vi har en "samtalskrok" på väggen vid matplatsen där vi hänger olika föremål som väcker intresse till samtal, Exempel husdjur, hur många år, fordon osv... Den fungerar också utmärkt som avledning om det tex är jobbigt att vänta på kompisen.



Verksamheten ska genomföras så att den stimulerar och utmanar barnets utveckling och lärande. Miljön ska vara öppen, innehållsrik och inbjudande. Verksamheten ska främja leken, kreativiteten och det lustfyllda lärandet samt ta till vara och stärka barnets intresse för att lära och erövra nya erfarenheter, kunskaper och färdigheter.

Förskollärare ska ansvara för att arbetet i barngruppen genomförs så att barnen..
  • stimuleras och utmanas i sin språk- och kommunikationsutveckling,
  • ges förutsättningar för utveckling och lärande och samtidigt stimuleras att använda hela sin förmåga,

Arbetslaget ska...
  • ge stimulans och särskilt stöd till de barn som befinner sig i svårigheter av olika slag, 
  •  utmana barns nyfikenhet och begynnande förståelse för språk och kommunikation samt för matematik, naturvetenskap och teknik,
  • ge barn möjlighet att utveckla sin förmåga att kommunicera, dokumentera och förmedla upplevelser, erfarenheter, idéer och tankegångar med hjälp av ord, konkret material och bild samt estetiska och andra uttrycksformer

torsdag 19 november 2015

Boktips: Problemskapande beteende vid utvecklingsmässiga funktionshinder


Vi vill tipsa om en jättebra bok som verkligen gör skillnad om man jobbar lite med den.Vi har haft den som bokcirkel några gånger i arbetslaget och varje gång upptäcker vi nya saker/tankar som gör att vi kan förebygga och förändra barnens vardag till det positiva. Läs mer om problemskapande beteende här. Vi försöker tänka och arbeta med lågaffektivt bemötande kring barnen på förskolan, läs mer om det här. 

Här är en tänkvärd liknelse från en av hans föreläsningar om vem som har ansvaret. "Om vi inte har rätt metod försöker vi ibland bli av med ansvaret. Man kan då lägga ansvar på personen genom att tycka att hon är envis, omotiverad, kravavvisande, trotsig, olydig" :

Bosses bilverkstad:

Vi jobbar i en bilverkstad 
- Vem har ansvar för att serva och reparera bilen på verkstan?
 - Bilägaren?
 - Bilen? 
- Bilen behöver inte samarbeta 
- Bilen kan inte bara låta bli att vara trasig 
- Mekanikern måste ha de verktyg och metoder som är nödvändiga
-Mekanikern får inte ha metoder som riskerar skada bilen! 

Läs mer på Bo Hejlskovs hemsida där ni hittar en hel del artiklar, föreläsningar, hans blogg osv.

Ett litet klipp ur en föreläsning med Bo Hejlskov om inflexibilitet, ansvar, kravanpassning.

tisdag 17 november 2015

Leklåda: Tandläkare



Språklåda: Totte är liten



Språklåda: Totte är liten skriven av Gunilla Wolde, här får vi in massor av begrepp tex. stor, liten, tom, full, mjuk, hård, varm, kall, ren, smutsig osv.


Språklådor är ett sätt för oss pedagoger att variera innehållet men ändå ha samma struktur. Konkret material för att fånga intresse och få hjälp att hålla fokus/motivation. Barnen får hjälp att förstå innehållet och förstår man blir det också mer meningsfullt. Stimulerar barnens språk och ökar begreppsbildningen.


Läs mer här om hur vi jobbar med språklådor: Språklådor.



Kombinera gärna med  en Tottefilm, ju fler sätt vi "visar" saker på desto fler barn når vi eftersom vi lär oss på olika sätt.


söndag 15 november 2015

Boktips: Rätt att leka

Rätt att leka, Maggie Dillner och Anna Löfgren


Jättebra bok om autism och lek, den tar upp både teorier och praktiska förslag på hur man kan guida barn som har svårt att leka eller inte leker. 



Leken är viktig för barns utveckling och lärande. Ett medvetet bruk av leken för att främja varje barns utveckling och lärande ska prägla verksamheten i förskolan. I lekens och det lustfyllda lärandets olika former stimuleras fantasi, inlevelse, kommunikation och förmåga till symboliskt tänkande samt förmåga att samarbeta och lösa problem. Barnet kan i den skapande och gestaltande leken få möjligheter att uttrycka och bearbeta upplevelser, känslor och erfarenheter

torsdag 12 november 2015

Språklådor om VEM-böckerna



Här har vi en språklåda byggd på böckerna om Vem, Stina Wirsen

Språklådor är ett sätt för oss pedagoger att variera innehållet men ändå ha samma struktur. Konkret material för att fånga intresse och få hjälp att hålla fokus/motivation. Barnen får hjälp att förstå innehållet och förstår man blir det också mer meningsfullt. Stimulerar barnens språk och ökar begreppsbildningen.


Läs mer här om hur vi jobbar med språklådor: Språklådor.

Portabelt bildstöd



Ett sätt att ge barnen stöd och underlätta i vardagen är att ha bildstöd i många situationer. Vi minskar då stress och ökar chansen att barnen förstår vad som förväntas och kan därmed tillgodogöra sig omvärlden mer. Alla pedagoger har med sig varsin jojo i det dagliga arbetet med de vanligaste orden/aktiviteter på som vi använder under dagen, tex rutinsituationer som frukt, lunch, ut, leka, toa, blöja osv. Sen har vi bla valt att ha med städa, nej, vissa platser/rum som vi går till tex ateljén mm.

Vi har hämtat de flesta bilderna på bildstöd.se, bara att skapa ett konto sen är det fri tillgång till deras bildbank, titta på klippet nedan för att få lite tips om hur man gör.