torsdag 27 oktober 2016
torsdag 29 september 2016
Tänkvärt!
Klokt citat av författaren och forskaren Temple Grandin:
"Det måste läggas mer vikt vid vad ett barn kan göra, istället för vad det inte kan göra."
There needs to be a lot more emphasis on what a child can do instead of what they cannot do."
#förskola#skola#enförskolaföralla#förhållningssätt#barnkonventionen#templegrandin#npf#
Lekaleksamling
Här är ex på vår lekaleksamling:
Vi har med oss en låda med lekkort och tillhörande konkreta föremål till varje lek. Tex ett hundben till hunden och benet. Ibland är det en lek i lådan ibland flera.
Lådan är ett sätt för oss pedagoger att variera innehållet/lekar men ändå ha samma struktur.
Konkret material för att fånga intresse och få hjälp att hålla fokus/motivation. Barnen får hjälp att förstå innehållet och förstår man blir det också mer meningsfullt.
Mattorna ger en tydlig förväntan om vart jag ska sitta. Mattorna använder vi i fler situationer så barnen slipper lägga energi på ytterligare en sak och därmed blir mer delaktiga i den tänkta aktiviteten.
Läs här om ni vill veta mer om hur vi tänker om samlingar.
#förskola#skola#samling#anpassningar#lekalek#hundenochbenet#tipp#russinleken#tydliggörandepedagogik
Såhär tänker vi kring samlingar...
Såhär tänker vi kring samlingar:
Samling är en omtalad aktivitet på förskolan som ställer ganska höga krav och som många barn har svårt att klara av. Tex lyssna, sitta stilla, kommunikation, uppmärksamhet, impulskontroll osv.
Vi tänker ändå att den fyller en viktig funktion som tex gemenskap, träna på att göra saker tillsammans, ett sätt att förberedas på saker som ska hända osv.
Så vi tänker att vi anpassar och tydliggör samlingen så de barnen som har behov av att ha samling kan vara med.
Istället för att ha en enda lång samling så delar vi upp den i flera korta och att varje samling bara har en eller ett par funktioner tex, sångsamling, lekaleksamling, rörelsesamling, språklådesamling osv.
Vi har även en samling som innehåller lite av allt för de barn som fixar det. Vi alternerar/ varierar samlingarna under veckan. Vi ser på samlingen som ett av många lärtillfällen.
Vidare delar vi in barnen i olika grupper beroende på vart de befinner sig i utvecklingen, vilket behov de har, vilken dagsform man har.
En del är med på alla och en del barn är kanske med på "bara" sångsamlingen. Viktigt är att vi försöker hitta något för alla och att vi alltid tänker att barnen ska få lyckas och gå ifrån samlingen med en känsla av meningsfullhet och inte misslyckanden.
Vi tänker att ju mer man som pedagog känner att man vill tillrättavisa och säga till barnen desto sämre har vi jobbat på att anpassa samlingen så alla kan vara med och då måste vi tänka om.
Vi försöker att ha en tydlig struktur i samlingarna även om innehållet varierar beroende på vilken "sorts" samling det är. Vi använder alltid konkret material för ökad förståelse och därmed ökar delaktigheten.
Exempel på olika samlingar kommer i senare inlägg😊
#förskola#skola#samling#samlingar#delaktighet#tillgänglighet#enförskolaföralla
Bildstöd/Pekprat
Blir så glad av att se ställen som jobbar på att öka tillgängligheten för fler funktionsvariationer, den här pratkartan finns tillgänglig i Karlstads stadspark (Mariebergsskogen) så att fler kan kommunicera om vad de kan tänkas uppleva där. Även toppen att ta med hem så man kan få återberätta vad man gjort.💪🏼👌🏻👊🏻😀
Här kan ni läsa mer. Här hittar ni pratkartan i pdf-fil.
#tillgänglighet#pratkarta#kommunikation#akk#alternativkommunikation#pekprat#bildkommunikation#delaktighet#mariebergsskogen
Stöd i övergångar!
Om man har jobbigt att ta sig från den ena aktiviteten till den andra tex lek till ut så har vi sett att det för en del barn fungerar att få ta med sig en liten del av aktiviteten med in i nästa, tex ta med bilen ut. Övergången blir smidig och leksaken mister ofta sin glans och barnet börjar leka med annat väl på plats i nästa aktivitet. För om man har svårt att föreställa sig vad som kommer att hända i nästa aktivitet så kan det vara tryggt att ha med sig det som är välkänt.
Detta utesluter inte att man behöver ett eventuellt bildschema eller andra former av tydliggöranden.
#förskola#enförskolaföralla#kompensera #övergångar#hjälpmedel#anpassningar#tips
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)