tisdag 15 augusti 2017
Samtalsmatta!
Samtalsmatta är ett utmärkt hjälpmedel för att ta reda på vad barn tycker/tänker och därmed öka delaktighet och inflytande. Här tänker ett barn till vad hen tycker om olika lekaktiviteter.
Förskolan ska sträva efter att varje barn
• utvecklar sin förmåga att uttrycka sina tankar och åsikter och därmed få möjlighet att påverka sin situation, (Lpfö-98/16)
----------------------------------------------------------------------------------------------
"Samtalsmatta gör det möjligt för personer i olika åldrar och med olika typer av kommunikativa och kognitiva svårigheter att uttrycka åsikter och delta i planering och beslutsfattande. Samtalsmatta gör att man kan tänka på saker på nya sätt och reflektera över vad man själv tycker. Metoden kan användas i olika situationer, verksamheter och miljöer. Samtalsmatta är inte ett personligt kommunikationshjälpmedel utan används när man vill veta vad en person tycker om något speciellt.
En samtalsmatta består av en matta (t.ex. en dörrmatta) och tre olika uppsättningar med bilder. Bilder för en visuell skala, bilder för samtalsämnen och bilder för frågeställningar som relaterar till samtalsämnet. Genom att ställa öppna frågor kring ämnen som är relevanta för personen, och genom att låta henne eller honom placera bilderna av frågeställningarna i förhållande till en visuell värderingsskala som sitter på mattan, får man en tydlig bild av vad personen tycker och tänker om olika saker." (Hämtat ur boken "Samtalsmatta - Svenska erfarenheter av metoden".)
#förskola#skola#kommunikation#samtalsmatta#barnsinflytande#delaktighet#uttryckasinåsikt#enförskolaföralla
Matematik: Sortering
Sorteringslek som går att variera i oändlighet. Här ser ni exempel på sortering efter färg och form, mönster.
"Sortera hjälper barnen att strukturera sin verklighet och leder till upptäckter av föremåls egenskaper och relation till varandra" (Citat ur små barns matematik, NCM)
"utvecklar sin förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp, (lpfö-16)
![]() |
Mönsterpapper är inköpta på panduro. |
![]() |
Sorteringsdjur från lek och lär. Ett sätt att variera uppgiften kan vara att tex lägga på antal/siffra på pappren. |
#förskola#skola#matematikiförskolan#sortering#färg#form#meningsfullaaktiviteter#matte#matematik#geometri
söndag 7 maj 2017
Tänkvärt!
En liknelse om hur man enkelt kan förklara diagnosen autism och vikten av anpassningar och hjälpmedel! Tyvärr föll en bit av liknelsen bort, resten kan du läsa här: https://vilseiklassen.wordpress.com/2015/09/14/autism-hur-forklarar-vi-diagnosen-hur-hjalper-vi-bast/
#förskola#skola#autism#tåg#diagnos#npf#anpassningar#hjälpmedel#spårläggare#pedagog
Sång: Här kommer flera monster på rad!
Vi har i tidigare inlägg beskrivit hur vår sångsamling ser ut bläddra neråt för att läsa mer. Här kommer vår avslutningssång: Här kommer flera monster i rad, med konkreta föremål till. Monstren är sydda av gamla fingervantar👋🏼
Text:
Här kommer flera monster i rad vi ska marschera ut idag.
Skrämma folk från vettet ett slag.
Titta på mig så här gör jag.
Blääää😛
Poddcast: NPF-podden!
Ytterligare ett poddtips från Utbildningsradion, med Psykologen Bo Hejlskov Elv'en och Logopeden Ulrika Aspeflo. Man kan även lyssna på ur.se.
I podden svarar dessa två på lyssnarfrågor som berör NPFområdet. Det kan vara ur tex ett pedagogperspektiv eller ett föräldraperspektiv. Varje avsnitt tar upp en fråga som Bo och Ulrika resonerar kring tillsammans med "frågeställaren". Exempel på Frågeställningar de tar upp:
Vägrar gå till förskolan...
Belöna eller bestraffa...
Få slut på syskonbråk...
Inreda och anpassa klassrummet...
Hjälp vi ska flytta...
Starka känsloutbrott...
Hur ska jag orka med tre barn...
Tänkvärt!
Ytterligare en bild som synliggör vinsten i att inte göra lika med alla barn.
#förskola#skola#enförskolaföralla#bemötande#olikaärbra#likavillkorärintealltidrättvist
Bygga pedagogiska miljöer utifrån intresse!
Här kommer en översiktsbild på husets gemensamma utrymme/stor rum som vi delat in och gjort rum i rummet. Just nu har vi tre hörnor som vi visat lite närmre i tidigare inlägg dvs djur och natur, motorik samt en Babblarhörna.
I mitten av rummet har vi en samlingsplats till tex gemensamma musikstunder, julgransskakning osv
Staketen fungerar bl.a. som rumsavdelare samt att barnen inte blir lika lockade att gå in och leka under de olika samlingarna utan då lättare kan hålla fokus på det vi gör.
#förskola#förskolemiljö#rumirummet#lärandemiljö#leka#inspireratilllek#lärmiljö
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)