sidor

onsdag 9 november 2016

Så här tänker vi kring leken...


Så här tänker vi kring leken.

Alla barn ska få möjlighet att utveckla sin lek på den nivå de befinner sig oavsett vilken biologisk ålder de har. Det innebär för oss pedagoger allt fån att stötta/lotsa sexåringen genom orsak-verkanlekar tex popupleksaker och bredvidlek till att guida treåringen som precis börjat leka rollekar osv.

Det är en väldigt varierande och spännande uppgift. Vi tänker att det är viktigt med närvarande pedagoger som fångar upp barnens signaler och intressen för att kunna locka och motivera till lek för de barn som upplever leken som svår, stressig och ogripbar och som tex pga av det väljer att gå undan och vara ensamma eller vandrar runt från lek till lek. Leken ska vara lustfylld och bygga på sånt som roar barnen.


För de barn som har svårt med den fria leken går vi in och anpassar för att den ska bli meningsfull. Hur vi anpassar kan se väldigt olika ut beroende på vilka behov barnen har men alltifrån:

  • Att skapa en nära relation och locka till samspel/ömsesidighet med humor/bus, gester, ljud, saker som intresserar, göra det som barnet gör just nu osv.
  • Att skapa sammanhang som är tydliga och hanterbara (tex. Avgränsa var vi ska leka, vad vi ska leka, med vem, anpassa gruppstorlek osv), 
  • Att styra upp leken (tex regellek), Att skapa inbjudande lekmiljöer som bygger på just det barnets intressen (tex dinosaurievärld, bilhörna, affär osv), 
  • Att vara en guide och lotsa barnen genom leken (tex tillhandahåller material, ställa frågor, inta en roll som för leken framåt), 
  • Att anpassa material och leksaker så de passar till individen (tex om barnet har svårt med föreställningsförmåga tar vi fram leksaker som har en tydlig funktion som tex cykel, gunga, läggspel, pussel osv).
  • Att stötta de barn som behöver hjälp med alternativ kommunikation (tex tecken som stöd, bilder som stöd i form av pekprat och annan form av bildkommunikation). Se äldre inlägg om akk om du vill läsa mer om det.

Med jämna mellanrum utvärderar vi och tänker till när det är dags att backa eller öka stödet beroende på den takt leken och barnet utvecklas. En del barn behöver stöd i leken under kort period, en del behöver stöd under hela sin uppväxt.



torsdag 27 oktober 2016

Samling med lite av varje!


Här ser ni exempel på samlingen som innehåller lite av allt. 


Anpassningar:
Alla barn har varsin stol att sitta på med bestämda platser, allt för att minska valen eftersom valen ofta tar massor av energi.
Samlingens innehåll visas tydligt upp på en anslagstavla, där vi byggt upp sektioner från vänster till höger. Så barnen direkt får se innehåll och hur lång samlingen förväntas vara. Uppbyggnaden/strukturen och innehållet varierar ju efter vilken barngrupp vi har men just nu innehåller den dessa sektioner:

1.Vi startar med vilken veckodag och dagens aktivitet och eventuellt väder.

2. Sen kollar vi vilka som är här och sätter upp foto med namn på tavlan så man tydligt ser även vilka som är sjuka och lediga.

3. Sen varierar vi innehållet och längden på samlingen mellan:
Docka med vilka kläder vi ska ha på ute eller,
Ljud,
Sång,
Ramsa,
Språklåda,
Tema.
Ibland har vi bara en av dessa ibland har vi fler allt beroende på dagsform och behov i barngruppen. Har vi tex barn med väldigt kort uthållighet så tar vi färre sektioner under punkt 3.
4. Sen avslutar vi samlingen med ramsan: Snipp snapp snut så var samlingen slut!

Med den här strukturen kan vi variera innehållet efter barnens intressen, årstidsväxlingar, teman osv utan att göra för stora förändringar och göra samlingen tillgänglig för fler barn.
Se i tidigare inlägg hur vi tänker kring samlingar.


#förskola #samling #delaktighet#anpassningar#enförskolaföralla#tydlighetochstruktur#tydliggörande#tillgänglighet

Sångsamling



Här ser ni exempel på vår sångsamling. 🎶


Vi har alltid med oss en väska med sångkort och tillhörande konkreta föremål till varje sång. Väskan är ett sätt för oss pedagoger att variera innehållet/sånger men ändå ha samma struktur. Konkret material för att fånga intresse och få hjälp att hålla fokus/motivation. Barnen får hjälp att förstå innehållet och förstår man blir det också mer meningsfullt.
Vi startar alltid med samma startsång och avslutar alltid med en speciell slutsång, för att ge en tydlig början och slut, däremellan varierar vi sångerna utifrån årstider, högtider, intressen i barngruppen, teman osv... I den här samlingen försöker vi minimera prat och bara köra på så fler kan vara med utan att tappa fokus.


Mattorna ger en tydlig förväntan om vart jag ska sitta. Mattorna använder vi i fler situationer så barnen slipper lägga energi på ytterligare en sak och därmed blir mer delaktiga i den tänkta aktiviteten.
Se tidigare inlägg om ni vill veta mer om hur vi tänker kring samlingar.


#förskola#skola#enförskolaföralla#samling#sångsamling#delaktighet


torsdag 29 september 2016

Tänkvärt!


Klokt citat av författaren och forskaren Temple Grandin:


"Det måste läggas mer vikt vid vad ett barn kan göra, istället för vad det inte kan göra."

There needs to be a lot more emphasis on what a child can do instead of what they cannot do."


#förskola#skola#enförskolaföralla#förhållningssätt#barnkonventionen#templegrandin#npf#


Lekaleksamling


Här är ex på vår lekaleksamling: 


Vi har med oss en låda med lekkort och tillhörande konkreta föremål till varje lek. Tex ett hundben till hunden och benet. Ibland är det en lek i lådan ibland flera.
Lådan är ett sätt för oss pedagoger att variera innehållet/lekar men ändå ha samma struktur. 

Konkret material för att fånga intresse och få hjälp att hålla fokus/motivation. Barnen får hjälp att förstå innehållet och förstår man blir det också mer meningsfullt.


Mattorna ger en tydlig förväntan om vart jag ska sitta. Mattorna använder vi i fler situationer så barnen slipper lägga energi på ytterligare en sak och därmed blir mer delaktiga i den tänkta aktiviteten.
Läs här om ni vill veta mer om hur vi tänker om samlingar.


#förskola#skola#samling#anpassningar#lekalek#hundenochbenet#tipp#russinleken#tydliggörandepedagogik

Såhär tänker vi kring samlingar...


Såhär tänker vi kring samlingar:


Samling är en omtalad aktivitet på förskolan som ställer ganska höga krav och som många barn har svårt att klara av. Tex lyssna, sitta stilla, kommunikation, uppmärksamhet, impulskontroll osv. 


Vi tänker ändå att den fyller en viktig funktion som tex gemenskap, träna på att göra saker tillsammans, ett sätt att förberedas på saker som ska hända osv.
Så vi tänker att vi anpassar och tydliggör samlingen så de barnen som har behov av att ha samling kan vara med. 


Istället för att ha en enda lång samling så delar vi upp den i flera korta och att varje samling bara har en eller ett par funktioner tex, sångsamling, lekaleksamling, rörelsesamling, språklådesamling osv. 


Vi har även en samling som innehåller lite av allt för de barn som fixar det. Vi alternerar/ varierar samlingarna under veckan. Vi ser på samlingen som ett av många lärtillfällen.
Vidare delar vi in barnen i olika grupper beroende på vart de befinner sig i utvecklingen, vilket behov de har, vilken dagsform man har.


En del är med på alla och en del barn är kanske med på "bara" sångsamlingen. Viktigt är att vi försöker hitta något för alla och att vi alltid tänker att barnen ska få lyckas och gå ifrån samlingen med en känsla av meningsfullhet och inte misslyckanden.
Vi tänker att ju mer man som pedagog känner att man vill tillrättavisa och säga till barnen desto sämre har vi jobbat på att anpassa samlingen så alla kan vara med och då måste vi tänka om. 


Vi försöker att ha en tydlig struktur i samlingarna även om innehållet varierar beroende på vilken "sorts" samling det är. Vi använder alltid konkret material för ökad förståelse och därmed ökar delaktigheten.

Exempel på olika samlingar kommer i senare inlägg😊


#förskola#skola#samling#samlingar#delaktighet#tillgänglighet#enförskolaföralla


Bildstöd/Pekprat


Blir så glad av att se ställen som jobbar på att öka tillgängligheten för fler funktionsvariationer, den här pratkartan finns tillgänglig i Karlstads stadspark (Mariebergsskogen) så att fler kan kommunicera om vad de kan tänkas uppleva där. Även toppen att ta med hem så man kan få återberätta vad man gjort.💪🏼👌🏻👊🏻😀

Här kan ni läsa mer. Här hittar ni pratkartan i pdf-fil.


#tillgänglighet#pratkarta#kommunikation#akk#alternativkommunikation#pekprat#bildkommunikation#delaktighet#mariebergsskogen