Så här tänker vi kring schema:
Schema är ett sorts hjälpmedel som ska kompensera det man har svårt för tex se sammanhang, komma ihåg osv. (Kognitiva svårigheter)
Det hjälper till att veta vad som ska hända och vad man förväntas göra. Det ger stöd i utmanande situationer bla övergångar.
"Om vi inte vet vad som ska hända blir vi mindre villiga att samarbeta, det gäller alla människor." (ur:barn som väcker funderingar, Aspeflo, Gerland)
Schemat ska spegla verkligheten och är ett utmärkt redskap att visa förändringar medan barnet ser på och ser då tydligt att det inte blev som vi tänkt och hur vi ska göra istället.
Schemat ser olika ut för olika barn, endel barn har en eller två föremål/bilder i taget endel har halvdag/heldag/hela veckan. Schemat kan sitta på väggen eller vara portabelt.
Vi tänker att schema är ett hjälpmedel och syftet är att barnet förstår det, har användning för det. Schemat är inte till för att barnet ska öva på andra förmågor tex läsning. Sen kan det vara bra att ha text på schemabilden ändå om barnet klarar av det men då med syftet att vi som finns runt barnet säger/benämner lika.
Vinster som vi sett med att använda schema:
Barnet vet vad som förväntas och blir där med lugnare/tryggare och kan då använda sin ork/energi på andra saker/lärande. Barnet blir mer självständigt och får mer inflytande över sitt liv. Förändringar blir lättare att förstå när det synliggörs. Om vi inte använder schema utan bygger dagen på rutiner är det lätt att skapa mer svårigheter då det inte alltid blir som vi sagt, med hjälp av schemat kan vi "förklara" förändringen.
Schema med hjälp av föremål, vi visar ofta ett föremål åt gången. Varje föremål betyder en aktivitet, tex sko = gå ut, Handduk = tvätta händerna osv. |
Bildschema med hela dagen uppsatt, de oranga lapparna representerar välja och då för barnet stöd i att välja på sin väljatavla som sitter bredvid schemat. Välja är oftast väldigt svårt och här blir det tydligare. På andra sidan sitter en Nejlapp, den är till för att tydliggöra Nej. Det kan vara svårt att förstå om tex ipaden är upptagen och att man inte kan välja den just nu men lättare att hantera om man "ser" nej. Plus att man kan hjälpa barnet ytterligare genom att visa/sätta upp vart på schemat/dagen som barnet kan spela ipad istället.
Ytterligare ett förslag på väljatavla med färre alternativ än bilden ovan. |
Först byta blöja, sen sjunga. |
På det här schemat plockar barnet ner bilderna allt eftersom och lägger i burken nedan. Det blir då tydligare hur länge det är kvar av dagen, eller till vi ska tex äta. |
Länkar till gratis bilder som kan vara användbara vid tillverkning av bildschema.
Klipp om schema:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar