sidor

fredag 27 maj 2016

Eget arbete


  • Eget arbete. 


  • Vi har ofta barn som går sitt förskoleklassår hos oss och då har de mer eget arbete/skolförberedande individanpassade uppgifter. Dels för att träna in ett arbetssätt/metod och dels för att hitta utvecklande och meningsfulla aktiviteter. Men alla barn som visar intresse och eller har behov av mer strukturerade/tydliga aktiviteter får liknande anpassade uppgifter. 


  • Innehållet i uppgifterna varierar och är som sagt individanpassat, det kan vara allt från sortering, lägg lika(matcha), pussel, bokstäver, siffror, färg, form, bygga lego efter ritning, pärla efter mönster osv. Men gemensamt är att det ska vara tydligt vad som förväntas och vad som ska göras så att barnen känner att de lyckas. Oftast jobbar vi igenom uppgifterna 1-1 först, dvs ett barn och en vuxen.
    Som stöd har barnen en arbetsordning som utgår från deras intresse. Exempel på arbetsordningar ses ovan, bilen, katten, Pippi och mario.


  • På arbetsordningen sätter vi en bild och på uppgiften samma bild, barnet tar bilden från arbetsordningen och matchar ihop med uppgiften, tar uppgiften och gör den tar nästa bild på arbetsordningen och matchar med nästa uppgift osv. När alla bilder är slut så är uppgifterna slut. Tydlig och klar förväntan om hur mycket och hur länge man ska jobba.


  • En arbetsordning ökar självständigheten, hjälp att se sammanhang, hjälp att föra över erfarenheter från en situation till en annan, ger en tydlig början och slut, hjälp att organisera osv...


  • #förskola#förskoleklass#lpfö#meningsfullaaktiviteter#egetarbete#självständigtarbete#hjälpmedel#arbetsordning#individanpassning#tydlighetochstruktur #byggapåintresse#barnsinflytande #utvecklingochlärande




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar