Att skapa/pyssla kan vara en lustfylld aktivitet men om man inte vet vad som förväntas eller vad det ska bli(fantasi/föreställningsförmåga) så kan det bli en aktivitet som man "väljer" bort.
Vi brukar jobba med tydliga förväntningar/mål tex bestämma antal pärlor som ska pärlas på armbandet, eller färdiga modeller/mallar av pysslet.
Endel kan tycka att det hämmar kreativiteten att ha färdiga modeller mallar men vi tänker att de barn som har kreativa idéer kan utveckla sitt skapande ändå medan de som har motigare inte får ta del av skapande överhuvudtaget om de inte får detta presenterat för sig. När vi skapar/pysslar tänker vi alltid att det ska finnas material tillgängligt i olika svårighetsgrader. Här har vi pärlor i olika varianter så att aktiviteten blir tillgänglig för så många som möjligt.
Verksamheten ska anpassas till alla barn i förskolan. Barn som tillfälligt eller varaktigt behöver mer stöd och stimulans än andra ska få detta stöd utformat med hänsyn till egna behov och förutsättningar så att de utvecklas så långt som möjligt.
För att underlätta förståelsen av hur länge ett barn förväntas göra en aktivitet, eller för att få stöd i att avsluta en aktivitet använder vi oss av olika sorters Tidshjälpmedel.
Tänk på att även använda tidshjälpmedlen när man väntar på något positivt så de inte alltid blir förknippade med avslut!
Nu är äntligen vårt Babblarrum färdigt. Babblarna gör språkträningen lustfylld och meningsfull. Läs mer om Babblarna här. Mycket av våra ideer till Babblarrummet har vi hittat på facebooksidan: Tips och idèer med Babblarna.
Pekprat både portabelt och ett uppsatt på väggen allt för att öka tillgängligheten.
Babblarbilen Tut!
"MiniTut" med gosedjursBabblarna i!
Babblarnas hus!
Inomhus, bjuder in till lek och sortering.
Ovanpå huset har vi tejpat en väg till Babblarnas tåg!
Här har vi Babblarna på golvet så vi får ytterligare ett tillfälle att träna språkljuden som varje babblares namn innehåller, vi hoppar från Bobbo till Bibbi till Babba osv
Här kommer våra Babblarutklädnings kläder att hänga när de är färdiga!
I Babblarrummet har vi olika spel, aktiviteter och språkträningsmaterial som finns till hands. Här bygger vi Babblarna med duplo.
I tidskriftssamlarna finns spel och språkträningsmaterial som tex. fingerresan och spelboken.
Vi har även böckerna med pekprat till.
Här hittar ni massor av material till Babblarna: Tecken som stöd
Språklåda: Former, figurer. Här upplever vi bla de geometriska formerna, känner, tittar, jämför, tittar i närmiljön vilka former vi hittar, hur många hittar vi osv...
Läs mer här om hur vi tänker och jobbar med språklådor.
Vi har just nu många barn som är superintresserade av alfabetet och bokstäverna så vi har gjort iordning bokstavslådor. I lådorna har vi saker som börjar på bokstaven, kort på barnen som börjar på den bokstaven, bokstaven i olika former. Tanken är att man ska få se, känna och uppleva bokstaven. Men även få in olika begrepp och öka ordförråd osv.
Förskollärare ska ansvara för: • att alla barn får ett reellt inflytande på arbetssätt och verksamhetens innehåll. • att arbetet i barngruppen genomförs så att barnen – ges förutsättningar för utveckling och lärande och samtidigt stimuleras att
använda hela sin förmåga, – upplever att det är roligt och meningsfullt att lära sig nya saker, – ställs inför nya utmaningar som stimulerar lusten att erövra nya färdigheter,
erfarenheter och kunskaper,
Munmotoriklåda: Vi har en låda färdig med olika munmotoriska övningar i färdiga att användas när tid/tillfälle ges . Nedan följer lite förslag på vad som kan finnas i lådan.
Blåsa såpbubblor.
Blåsa fjädrar, papperstussar, bomull, osv. med sugrör.
Blåsa ut ljus.
Blåsa sugrörsbubblor med diskmedel och vatten.
Slicka bort chokladsås på över/underläppen.
Slicka upp strössel ur äggkopp.
Grimasera i spegel.
Plocka upp russin med munnen/läpparna.
Klipp ut, plasta in och träna på. Gör i ordning som memory, lotto eller fiska.Clownerna är hämtade här.
I lådan har vi bildstöd för att stöda kommunikationen. Det är gjort i Bildstöd.se
Schema är ett sorts hjälpmedel som ska kompensera det man har svårt för tex se sammanhang, komma ihåg osv. (Kognitiva svårigheter) Det hjälper till att veta vad som ska hända och vad man förväntas göra. Det ger stöd i utmanande situationer bla övergångar.
"Om vi inte vet vad som ska hända blir vi mindre villiga att samarbeta, det gäller alla människor." (ur:barn som väcker funderingar, Aspeflo, Gerland)
Schemat ska spegla verkligheten och är ett utmärkt redskap att visa förändringar medan barnet ser på och ser då tydligt att det inte blev som vi tänkt och hur vi ska göra istället.
Schemat ser olika ut för olika barn, endel barn har en eller två föremål/bilder i taget endel har halvdag/heldag/hela veckan. Schemat kan sitta på väggen eller vara portabelt.
Vi tänker att schema är ett hjälpmedel och syftet är att barnet förstår det, har användning för det. Schemat är inte till för att barnet ska öva på andra förmågor tex läsning. Sen kan det vara bra att ha text på schemabilden ändå om barnet klarar av det men då med syftet att vi som finns runt barnet säger/benämner lika.
Vinster som vi sett med att använda schema:
Barnet vet vad som förväntas och blir där med lugnare/tryggare och kan då använda sin ork/energi på andra saker/lärande. Barnet blir mer självständigt och får mer inflytande över sitt liv. Förändringar blir lättare att förstå när det synliggörs. Om vi inte använder schema utan bygger dagen på rutiner är det lätt att skapa mer svårigheter då det inte alltid blir som vi sagt, med hjälp av schemat kan vi "förklara" förändringen.
Schema med hjälp av föremål, vi visar ofta ett föremål åt gången. Varje föremål betyder en aktivitet, tex sko = gå ut, Handduk = tvätta händerna osv.
Bildschema med hela dagen uppsatt, de oranga lapparna representerar välja och då för barnet stöd i att välja på sin väljatavla som sitter bredvid schemat. Välja är oftast väldigt svårt och här blir det tydligare. På andra sidan sitter en Nejlapp, den är till för att tydliggöra Nej. Det kan vara svårt att förstå om tex ipaden är upptagen och att man inte kan välja den just nu men lättare att hantera om man "ser" nej. Plus att man kan hjälpa barnet ytterligare genom att visa/sätta upp vart på schemat/dagen som barnet kan spela ipad istället.
Ytterligare ett förslag på väljatavla med färre alternativ än bilden ovan.
Först byta blöja, sen sjunga.
På det här schemat plockar barnet ner bilderna allt eftersom och lägger i burken nedan. Det blir då tydligare hur länge det är kvar av dagen, eller till vi ska tex äta.
Länkar till gratis bilder som kan vara användbara vid tillverkning av bildschema.