sidor

torsdag 29 september 2016

Såhär tänker vi kring samlingar...


Såhär tänker vi kring samlingar:


Samling är en omtalad aktivitet på förskolan som ställer ganska höga krav och som många barn har svårt att klara av. Tex lyssna, sitta stilla, kommunikation, uppmärksamhet, impulskontroll osv. 


Vi tänker ändå att den fyller en viktig funktion som tex gemenskap, träna på att göra saker tillsammans, ett sätt att förberedas på saker som ska hända osv.
Så vi tänker att vi anpassar och tydliggör samlingen så de barnen som har behov av att ha samling kan vara med. 


Istället för att ha en enda lång samling så delar vi upp den i flera korta och att varje samling bara har en eller ett par funktioner tex, sångsamling, lekaleksamling, rörelsesamling, språklådesamling osv. 


Vi har även en samling som innehåller lite av allt för de barn som fixar det. Vi alternerar/ varierar samlingarna under veckan. Vi ser på samlingen som ett av många lärtillfällen.
Vidare delar vi in barnen i olika grupper beroende på vart de befinner sig i utvecklingen, vilket behov de har, vilken dagsform man har.


En del är med på alla och en del barn är kanske med på "bara" sångsamlingen. Viktigt är att vi försöker hitta något för alla och att vi alltid tänker att barnen ska få lyckas och gå ifrån samlingen med en känsla av meningsfullhet och inte misslyckanden.
Vi tänker att ju mer man som pedagog känner att man vill tillrättavisa och säga till barnen desto sämre har vi jobbat på att anpassa samlingen så alla kan vara med och då måste vi tänka om. 


Vi försöker att ha en tydlig struktur i samlingarna även om innehållet varierar beroende på vilken "sorts" samling det är. Vi använder alltid konkret material för ökad förståelse och därmed ökar delaktigheten.

Exempel på olika samlingar kommer i senare inlägg😊


#förskola#skola#samling#samlingar#delaktighet#tillgänglighet#enförskolaföralla


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar